Suomi haluaa helpottaa asiointia erilaisissa elämäntapahtumissa yhdistämällä ihmisten tarvitsemia palveluita jatkossa yhtenäisiksi, sähköisiksi palvelukokonaisuuksiksi. Jotta tulevista palvelukokonaisuuksista muodostuisi helppokäyttöisiä ja sujuvia, niiden suunnittelussa tulee kuunnella tavallisia ihmisiä ja kansalaisjärjestöjä.
Nykyiset kansalaiskuulemisen tavat eivät tähän riitä. Kansalaisten osallistamiseen on löydettävä vaikuttavampia keinoja.
Sen vuoksi järjestämme kokeilun, jossa kiinnostuneilla kansalaisilla, järjestöillä ja palveluntuottajilla on tilaisuus kertoa mielipiteensä siitä, miten läheisen kuolemaan liittyvästä asioinnista tehtäisiin helpompaa. Kokeilussa testaamme samalla, kuinka hyvin kansalaisten osallistamista ja kuulemista varten kehitetyt, uudenaikaiset digitaaliset osallistumisalustat soveltuvat kansalaisten kuulemiseen julkisten palveluiden kehittämisessä. Tavoitteenamme on selvittää, voisiko julkinen hallinto käyttää tällaisia alustoja jatkossa palveluidensa kehittämisessä.
Miten osallistumiseni vaikuttaa palvelukehitykseen?
Edesmenneen omaisen asiointia koskevien keskustelujen päätyttyä viemme toimenpide-ehdotukset joulukuussa järjestettävään asiantuntijatyöpajaan, jossa niitä työstetään edelleen. Työpajassa on mukana myös läheisen kuolemaan liittyvistä palveluista vastaavia palveluntarjoajia.
Kokeilun tulokset saatetaan tiedoksi valtiovarainministeriölle ja digitaalisia palvelukokonaisuuksia kehittäville palveluntuottajille.
Keväällä 2025 järjestämme tilaisuuden, jossa kerromme, miten toimenpide-ehdotukset ja digitaalisten alustojen käyttöä koskevat oppimme on huomioitu julkisen hallinnon palveluiden kehittämisessä.
Kokeilun pitkäaikaisempana tavoitteena on selvittää, voisiko julkinen hallinto käyttää digitaalisia osallistumis-alustoja jatkossa omien palveluidensa kehittämiseen. Jotta julkisia palveluita pystytäisiin kehittämään helppokäyttöisemmiksi ja sujuvammiksi, niiden suunnittelussa tulee kuunnella tavallisia ihmisiä ja kansalaisjärjestöjä. Me uskomme, että digitaaliset osallistumisalustat saattaisivat olla yksi tärkeä keino tuoda ihmiset tiiviimmin mukaan palveluiden kehittämiseen.
Digitaalisten osallistumisalustojen käyttökokeilua rahoittavat Sitra, valtiovarainministeriö ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy. Kokeilun toteuttaa seuraavia organisaatioita edustava asiantuntijaryhmä: Aalto-yliopisto, Turun yliopisto, DVV, Näkövammaisten liitto, Vammaisfoorumi, VTT sekä Sitra.
Löydät lisätietoa elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta valtionvarainministeriön verkkosivulta.